Årets tuffaste nyhet på gasbilsfronten är Ford Mustang. Med sina 450 hästkrafter och V8-motor blir Mustangen den första sportbilen med gasdrift på marknaden.
– Det här är jättespännande och kommer bli ett dragplåster för hela gasbilsbranschen, säger Fredrik Kullberg, platschef på BRC Sweden i Trollhättan som ansvarar för konverteringen av Fords alla modeller med gasdrift.
Prisvärd sportbil
Gasbilarna har ofta setts som lite tråkiga och slöa, vilket är en myt, menar han. Nu ska Mustangen ändra på det.
– Vi vill visa att det går att göra en tuff gasbil och intresset är stort, berättar han.
BRC Sweden har i dag en prototyp av Mustangen som intresserade kunder får provköra. I mars-april börjar de bygga de första bilarna till försäljning. Totalt räknar BRC Sweden med att konvertera ett flertal Mustanger från bensin till gasdrift framöver.
Bland de potentiella sportbilskunderna finns både företag och privatpersoner.
– Mustangen har funnits med länge i muskelbilssegmentet och har en trogen skara av fans. Men vi ser också många nya intresserade i biogasvärlden som vill ha en sportig miljöbil.
En bil för alla
BRC Sweden har avtal med Ford och konverterar nu fem av deras modeller till gasdrift. Småbilen Ford Focus är den mest populära och används mycket av kommuner inom exempelvis hemtjänst. I år får den sällskap av ytterligare en småbil med gasdrift, suven Puma.
Utöver dessa finns transportbilen Transit och suven Kuga.
– Vi vill ha en bredd på utbudet så att det finns en gasbil som passar alla. Därför känns det extra roligt att nu kunna erbjuda en sportbil också.
Text: Lena Ländin