"Vi är ett av de snabbast växande bilmärkena i Europa och gasbilssatsningen är en viktig del då allt fler efterfrågar miljöbilar.”

Det säger Antonio Calvo Domingo, hållbarhetschef på Seat och en av 14 000 personer som arbetar på det gigantiska fabriksområdet i Martorell, tre mil utanför Barcelona.

Här tillverkas en bil var 30:e sekund och förra året slogs det försäljningsrekord med över 500 000 sålda Seatbilar. Av dessa var över 11 000 gasbilar, det vill säga cirka två procent.

Inne i fabriken är det full produktion när vi är på besök. Här åker halvfärdiga bilar på räls i taket, truckar med eller utan förare kryssar över fabriksgolvet, liksom självkörande vagnar lastade med olika bildelar och inredningsdetaljer. Inbyggda sensorer gör att de stannar så fort något eller någon kommer i vägen.

– Vi sålde över 3 000 gasbilar här i Spanien förra året. Det är anmärkningsvärt eftersom vi bara har drygt 60 gastankstationer i hela landet, konstaterar Antonio Calvo Domingo.

Diesel- och bensinförbud

En avgörande orsak till gasbilarnas popularitet, berättar han, är att det till och från är förbjudet att köra diesel- och bensinbil i centrala delar av Barcelona och Madrid. När avgaserna ligger alltför täta över städerna är dessa bilar portade medan gas- och elbilar alltid är  välkomna.

– Folk vill vara säkra på att de kan köra bil när de vill och vart de vill. Fördelen med gasbilarna är att de är mycket billigare i inköp än  elbilarna. Dessutom har de längre räckvidd och går snabbt att tanka.

En annan orsak till det ökade gasbilsintresset är att den yngre generationen är mer intresserad av vad som kommer ut ur avgasröret än hur många hästkrafter som finns under motorhuven. Seats bilkunder är i snitt tio år yngre jämfört med genomsnittsåldern för bilköpare i allmänhet.

”Folk vill vara säkra på att de kan köra bil när de vill och vart de vill. Fördelen med gasbilarna är att de är mycket billigare i inköp än elbilarna. Dessutom har de längre räckvidd och går snabbt att tanka.”

Antonio Calvo Domingo, hållbarhetschef, Seat

Antonio Calvo Domingo är mycket optimistisk inför framtiden. Han räknar i år med en tre gånger så stor försäljning av gasbilar i Spanien och inom två år ska även infrastrukturen ha hunnit i kapp med 300 tankställen för gas. Han tror också på en ökad försäljning i övriga Europa. Tyskland och Italien är starka marknader då dessa länder redan har ett väl utbyggt nät av gastankstationer.

I Sverige består fordonsgasen av över 90 procent biogas. I Spanien och övriga Europa är det främst naturgas i tanken, men det faktum att gaserna kan mixas gör att Seat ser gasbilen som en viktig miljöbil.

– Det är en stor fördel att gasbilarna även kan tankas med biogas, något som kommer att öka framöver även i resten av Europa.

Modernast i Europa

Bilfabriken i Martorell fyllde 25 år förra året, och är i dag den modernaste i Europa. För ett par år sedan gjordes en miljardsatsning för att automatisera och digitalisera tillverkningen samtidigt som det också har satts ambitiösa miljömål.

Seats bilfabrik utanför Barcelona är en av Europas modernaste. Längs produktionslinjen finns robotar som hjälper personalen med tunga lyft. Foto: Malin Hoelstad

Här finns exempelvis 53 000 solcellspaneler på taken och som solskydd över flera av de stora parkeringarna på området. Solcellsparken är en av världens största inom bilindustrin och energin återanvänds i produktionen.

I dag finns också över 2 000 robotar längs med produktionslinjerna som både arbetar självständigt och bland annat assisterar personalen med tunga lyft.

I år erbjuder Seat tre modeller med gasdrift: den nya suven Arona, som är världens första fabrikstillverkade gasdrivna suv, storsäljaren Leon, som i höst kommer i en helt ny design, samt den mindre Ibizan. Fler och större modeller är också aktuella då gassatsningen är en långsiktig strategi från koncernledningen.

Även i Sverige märks det att Seat nu väljer att profilera gasbilarna. Marcus Akmal är ansvarig för tjänstebilsförsäljningen och han besöker fabriken här i Barcelona med jämna mellanrum.

– Gasbilarna har en stor potential nu när så många andra märken väljer att satsa på elbilar, säger han.

Redan förra året gick Seat mot strömmen och var ett av de märken som ökade sin gasbilsförsäljning i Sverige.

– I år tror jag att vi kommer att få se effekten av det nya skattesystemet bonus malus, som ger gasbilsköparna 10 000 kronor i klimatbonus och låg fordonsskatt. Det finns ett stort intresse för våra gasbilsmodeller, särskilt den nya suven Arona. Kommuner och landsting älskar våra bilar, säger Marcus Akmal med glimten i ögat.

Personbilsmarknaden är dock i det närmaste helt obearbetad så här långt. Det har varit brist på gasbilar av alla märken under hösten på grund av nya internationella testkrav för nytillverkade bilar inom EU.

– Vi har haft brist på bilar och långa leveranstider. De som velat provköra har inte haft möjlighet vilket påverkat försäljningen till framförallt privatpersoner och företag.

Sänker priset på gasbilar

I år är det dock fullt i bilhallarna hos Seat och förra årets försäljning på 300 gasbilar ska i år bli 1 000 om allt går enligt plan. Målet är också att ta en betydligt större marknadsandel än de drygt tio procent av gasbilsmarknaden som märket hade 2018.

För att lyckas har Seat bland annat valt att sänka priset på sina gasbilsmodeller så att de med klimatbonusen håller samma pris som motsvarande modell med bensin- eller dieseldrift.

– Vi jobbar också mycket med att krossa myterna om gasbilen. ”Jo, det finns tankstationer. Nej, bilen exploderar inte. Nej, det är inte krångligt att tanka”. En idé vi har är att placera ut tankhandtag hos återförsäljarna så att kunderna kan se hur det fungerar.

Det stora lyftet tror Markus Akmal kommer i år då det finns en hel del tillval att göra för den som väljer någon av gasbilarna från Seat.

– För första gången kan vi erbjuda en lite ballare gasbil. Tidigare har gasbilarna bara funnits i standardutförande utan extra tillval. Nu kan kunden exempelvis välja till en roligare stereo, tonade rutor, tuffare fälgar och så vidare. Du kan helt enkelt skräddarsy din bil på samma sätt som för övriga bilar, säger han.

Större modeller på gas

Seat är en del av Volkswagenkoncernen där även Volkswagen, Audi och Skoda ingår. Om satsningen på att utveckla moderna, effektiva
gasmotorer faller väl ut kan även de andra märkena i familjen dra nytta av den tekniska gasbilsutvecklingen. Samtliga märken i koncernen erbjuder i dag gasbilar, men det är Seat som fått uppdraget att vara lok när det gäller utvecklingen av nya gasmotorer.

– Om efterfrågan ökar är det en naturlig utveckling att fler, större modeller kommer med gasdrift, eftersom vi satsar på att bli marknadsledande på gas, säger Marcus Akmal.

LENA LÄNDIN

Läs hela reportaget i tidningen

Läs hela tidningen