Energigas Sverige har lämnat synpunkter på EU-kommissionens samråd på tillämpningen av den allmänna gruppundantagsförordningen (GBER), som är en del av statsstödsregelverket. Vi vill bidra med branschens perspektiv på hur reglerna kan möjliggöra en snabb och kostnadseffektiv klimatomställning, där förnybara och koldioxidsnåla gaser spelar en nyckelroll.

Några av de viktigaste punkterna i svaret: 

  • Massbalansprincipen:
    Viktigt att massbalansprincip accepteras vid stödgivning så att förnybara och fossila gaser kan distribueras och lagras tillsammans. Så möjliggörs snabb, successiv omställning och ett effektivt nyttjande av infrastrukturen.
  • Definitioner:
    Koldioxidsnål vätgas bör definieras, definitionen av förnybar vätgas bör vidgas till biogen vätgas. 
  • Fordonslösningar:
    Gasdrivna fordon (bio-CNG/LNG) och vätgasfordon med förbränningsmotor bör erkännas som “clean/zero-emission” i reglerna.
  • Investeringar och stöd:
    GBER bör klargöra att investeringar i förnybara gaser och infrastruktur, inklusive lantbruksmaskiner som drivs med biogas, är berättigade till stöd.
  • Små projekt:
    Stöd för produktion av biogas eller koldioxidsnål vätgas bör även fortsättningsvis omfattas av GBER. Men begränsningen att stöd endast får uppgå till 30 miljoner euro per företag och projekt bör tas bort. 
  • Stöd till produktion av förnybar el eller vätgas:
    Möjligheten bör inte begränsas av kapaciteten på ansluten ladd- eller tankinfrastruktur. Bättre att möjliggöra proportionellt stöd – där exempelvis ett 10 MW vindkraftverk kopplat till en 1 MW laddstation får stöd för 10 procent av investeringen. Det möjliggör smartare och mer flexibla lösningar för grön omställning.
  • Skatteincitament: Behåll möjligheten att fullt ut skattebefria vissa avancerade, hållbara biobränslen (bland annat biogas) under GBER. Viktigt för att skapa konkurrenskraft gentemot fossila bränslen.

GBER bör främja teknikneutralitet, hållbarhet och effektiv klimatomställning – inte skapa hinder.