Energigas Sverige, som är branschorganisationen för energigaserna i Sverige, har tagit del av rubricerad rapport. Vi vill gärna bidra med synpunkter och delger härmed vårt yttrande enligt Miljödepartementets remiss den 15 september 2022.
Energigas Sverige instämmer i Trafikanalys problembeskrivning…
Trafikanalys konstaterar i sin rapport att klimatmålet för inrikes transporter till 2030 kan nås med beslutade styrmedel. Trafikanalys ser ändå ett fortsatt behov av ytterligare styrmedel och åtgärder liksom att befintliga styrmedel bibehålls utan väsentliga förändringar. Rapporten lyfter att det är förenat med en rad risker att reduktionsplikten bidrar till så pass stor del av måluppfyllelsen. Man pekar särskilt på framtida osäkerheter i tillgång och priser på exempelvis HVO, både nationellt och internationellt, och att det är vanskligt att i så stor utsträckning förlita sig på reduktionsplikten för utsläppsminskning.
Energigas Sverige anser att reduktionsplikten är ett viktigt och effektivt styrmedel för att nå målen. Vi menar därför att reduktionskraven bör skärpas över tid – inte frysas eller sänkas. Vi instämmer samtidigt i Trafikanalys slutsats att vi också behöver andra styrmedel för att målen ska nås på ett så hållbart, kostnadseffektivt och robust sätt samt för att ta sikte på nollutsläpp 2045. Nu när regeringen dessutom har aviserat en ambitionssänkning av reduktionsplikten, vilket Trafikanalys inte hade räknat med i sin analys, blir det än mer angeläget att åstadkomma utsläppsminskningar med kompletterande åtgärder och styrmedel.
Läs hela remissvaret i ovan dokument.