Energigas Sverige, som är branschorganisationen för energigaserna i Sverige, har tagit del av rubricerad promemoria. Vi vill gärna bidra med synpunkter och delger härmed vårt yttrande enligt Landsbygds- och infrastrukturdepartementets remiss den 20 december 2023.
Samtliga alternativa drivmedel – biogas, vätgas, hållbara flytande biodrivmedel och el – behövs för att ställa om transportsektorn. Åtgärder behöver vidtas för att säkerställa minskade utsläpp från transportsektorn.
Energigas Sverige har i sak inget att invända mot den föreslagna fördelningen av uppgifter mellan myndigheterna. Vi vill dock poängtera vikten av att inget transportslag faller mellan stolarna i ett upplägg där olika ansvarsområden inom AFIR hamnar hos olika myndigheter. Det ställer stora krav på samordning och ansvarsfördelning.
Det är viktigt att säkerställa att uppföljningen av utvecklingen i enlighet med EU-förordningen är effektiv och att samtliga alternativa drivmedel omfattas. I Artikel 18 Uppföljning av framsteg, punkt 1 i EU-förordningen stipuleras att Medlemsstaterna, från 31 december 2025 årligen ska rapportera till EU-kommissionen den totala sammanlagda effekten för laddning, antal laddpunkter samt antalet batterifordon och laddhybridfordon. Detta krav kommer ge kommissionen god och regelbunden insyn i utrullningstakten för infrastrukturen för batterifordon samt kommersiella förutsättningar i form av indikation av antal kunder (batterifordon) som nyttjar infrastrukturen.
Motsvarande krav för infrastruktur avsedd för vätgastankning samt vätgasdrivna fordon saknas i nuvarande utformning av EU-förordningen. Anfordran på medlemsstaters rapportering gällande mål på infrastruktur för vätgastankning och vätgasdrivna fordon omfattas av krav i Artikel 14 Nationella handlingsprogram samt i Artikel 15 Nationell rapportering, dock stipulerar förordningen inte någon regelbunden uppföljning av framsteg. För att underlätta nationell uppföljning samt möjliggöra ändamålsenliga korrigerande åtgärder för utrullningen av vätgas i transporter föreslås att liknande specifika krav på detta införs i samband med nationella Kompletterande bestämmelser.