Energigas Sverige, som är branschorganisationen för energigaserna i Sverige, har tagit del av rubricerad promemoria. Vi vill gärna bidra med synpunkter och delger härmed vårt yttrande enligt Landsbygds- och infrastrukturdepartementet remiss den 6 maj 2024. Yttrandet gäller endast förslaget att senarelägga kraven som träffar Gotlandstrafiken samt förslaget att utse Transportstyrelsen som ansvarig myndighet. Vi avstår från att yttra oss om övriga delar.

Energigas Sverige avstyrker förslaget att undanta Gotlandstrafiken, dvs förslaget att förordningens krav genomförs först år 2030 när det gäller passagerarfartyg som inte är kryssningsfartyg som går i trafik mellan en hamn på Gotland och en hamn på fastlandet eller en hamn på Gotland. Ett sådant undantag framstår som onödigt eftersom Gotlandsbolaget – som är det bolag som kommer att träffas av regleringen – har kommit långt i sin planering av omställningen till förnybart. Det är också olyckligt då det skickar en signal om att omställningen är något som kan och bör undvikas så långt det är möjligt. Energigas Sverige har uppfattningen att alla företag i Sverige som idag använder fossila bränslen snarast måste påbörja sin omställning. Bland de fossilfria bränslen som då måste användas utgör förnybara gaser en stor del. Företag som ställer om nu skapar en tidig efterfrågan som är viktig för att producenter av fossilfria gaser och andra bränslen ska våga satsa på ökad produktion och därmed skapa förutsättningar för andra rederier och företag att följa efter. På så sätt skapas konkurrenskraft för svenska företag och rederier.

Energigas Sverige avstyrker förslaget att utse Transportstyrelsen som ansvarig myndighet för genomförandet av förordningen. Den 2 maj 2024 hemställde Energigas Sverige, tillsammans med Drivkraft Sverige, Transportföretagen Flyg samt Svensk sjöfart om att Energimyndigheten skulle tilldelas ansvaret för genomförandet av bestämmelserna i EU-förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport. Om regeringen ändå utser Transportstyrelsen som ansvarig myndighet vill Energigas Sverige understryka vikten av att Transportstyrelsen snarast skaffar rätt kompetens för den nya uppgiften.