Energigas Sverige, som är branschorganisationen för energigaserna i Sverige, har tagit del av rubricerad promemoria. Vi vill gärna bidra med synpunkter och delger härmed vårt yttrande enligt Klimat- och näringslivsdepartementets remiss den 8 november 2023.
Sammanfattande synpunkter på förslaget
- Behåll investeringsstödet till biogaslastbilar inom klimatpremien
Energigas Sverige avstyrker förslaget att inte längre ge stöd till biogaslastbilar inom klimatpremien. Det stämmer inte, som promemorian anger i avsnitt 5.4, att stöd inte längre kan ges för köp av lastbilar som drivs med fordonsgas. Stöd kan fortsatt beviljas med stöd av den allmänna förordningen om de minimis-stöd[1], under förutsättning att villkoren i den förordningen är uppfyllda.
Energigas Sverige föreslår att regeringen behåller stödet till biogaslastbilar inom klimat-premien med stöd av den allmänna förordningen om de minimis-stöd. Baserat på ett pressmeddelande (5 oktober 2023) från det finska Kommunikationsministeriet har vi förstått att Finland väljer att nyttja den möjligheten inom ramen för det finska ”stödet för anskaffning av fordon som drivs med alternativa drivkrafter”. Kommunikationsministeriet presenterar det som en lösning på det faktum att stöd till biogaslastbilar inte längre kommer kunna beviljas enligt den allmänna gruppundantagsförordningen[2]. Sverige bör tillämpa samma lösning inom ramen klimatpremien.
Energigas Sverige föreslår att samma stödnivåer som tillämpas för övriga miljölastbilar ska tillämpas för biogaslastbilar. Vi stödjer den föreslagna principen att differentiera merkostnadsstödet utifrån företagsstorlek. Vår bedömning är att de allra flesta som söker stöd för biogaslastbilar skulle hamna på nivån 40 procent eller 50 procent av den stödberättigade kostnaden. Enligt vår bild motsvarar det den stödnivå som krävs för att driva på omställningen till biogaslastbilar. Detta under förutsättning att skattebefrielsen återinförs snarast möjligt, vilket Energigas Sverige stöttar och driver på för.
Energigas Sverige föreslår att regeringen inkluderar tunga lastbilar som är avsedda att drivas med fordonsgas i definitionen av miljölastbil samt inför ett särskilt krav om att stöd för inköp av miljölastbilar som är avsedda att drivas med fordonsgas endast får beviljas i enlighet med villkoren i den allmänna förordningen om de minimis-stöd.
Ett annat men sämre och betydligt omständligare alternativ är att skapa någon form av ”snabbspår” inom Klimatklivet för biogaslastbilar med en förenklad administration, kontinuerligt öppet ansökningsförfarande samt att beslutet om beviljandet i sig inte påverkas av när en lastbil är beställd och orderkonfirmerad. Energigas Sverige menar att dessa åtgärder är helt nödvändiga om stödet till biogaslastbilar plockas bort från klimatpremien.
- Vätgasfordon med förbränningsmotor bör omfattas av klimatpremien
Så som vi tolkar de föreslagna förändringarna kommer fordon som drivs med vätgas i en förbränningsmotor bli stödberättigade inom klimatpremien så snart förordningsändringarna träder i kraft. Det är mycket positivt och vi tillstyrker den delen av förslaget. Vi vill också betona vikten av att det verkligen blir så. Merparten av de vätgasdrivna tunga lastbilar som bedöms komma ut på marknaden de närmaste åren kommer ha en förbränningsmotor som drivs med vätgas.
- Biogas och vätgas är viktiga alternativ för omställningen av arbetsmaskiner
Energigas Sverige har i det här remissvaret fokuserat på tunga lastbilar, men vill också betona vikten av att stötta omställningen till arbetsmaskiner som drivs med exempelvis biogas och vätgas. I den delen hänvisar vi till LRF:s remissvar.
- Stöd till lätta lastbilar bör omfatta alla tekniker som bidrar till omställning
För att klara transportsektorns omställning behövs alla hållbara alternativ. De gäller även de lätta lastbilarna som till 96 procent drivs med bensin och diesel idag. Att ställa om de lätta lastbilarna till biogas ger minst lika stor klimatnytta som att ställa om till el. Energigas Sverige anser att stöd till lätta lastbilar bör omfatta alla hållbara alternativ som kan bidra till omställningen. Biogas finns tillgängligt här och nu, med en utbyggd infrastruktur bestående av drygt 200 publika tankstationer.