Energigas Sverige, som är branschorganisationen för energigaserna i Sverige, har tagit del av rubricerat förslag. Vi tackar för möjligheten att bidra med synpunkter och delger härmed vårt yttrande enligt Infrastrukturdepartementets remiss den 22 december 2021.
Bakgrund
Efter att Energigas Sverige, tillsammans med Bil Sweden, 2030-sekretariatet och Transportföretagen, den 17 november 2020 hemställt hos regeringen om en ändring av Körkortslagen (1998:488) så att viktgränsen höjs för att med B-körkort få framföra lätta lastbilar som drivs med alternativa drivmedel, gav regeringen i december 2020 Transportstyrelsen i uppdrag att utreda detta. Uppdraget formulerades så att Transportstyrelsen skulle utreda förutsättningar för, och lämpligheten av, att göra det möjligt i Sverige för personer med körkortsbehörighet B att framföra fordon som är tyngre än vad man normalt får köra med den behörigheten. Det gäller fordon med en totalvikt som överstiger 3 500 kg – men inte 4 250 kg – och som drivs med el eller andra alternativa bränslen för transport av gods som körs utan släpvagn. Möjligheten gäller dem som haft B-behörighet i minst två år.
Syftet var att minska utsläppen av växthusgaser och underlätta användning av fordon som drivs med el eller andra alternativa bränslen.
Transportstyrelsens rapport presenterades i november 2021 och utgör myndighetens redovisning av uppdraget.
Läs hela remissvaret ovan.