Energigas Sverige, som är branschorganisationen för energigaserna i Sverige, har tagit del av rubricerat förslag. Vi tackar för möjligheten att bidra med synpunkter och delger härmed vårt yttrande enligt Miljödepartementets remiss den 15 juli 2021.

Energigas Sverige avstår från att svara på de delar av förslaget som är kopplat till kommissionens förslag till mekanism för koldioxidjustering vid gränserna, CBAM[1].

Energigas Sverige välkomnar att EU nu tar ett ambitiöst helhetsgrepp om klimatpolitiken. Det nya klimatpaketet ”Fit for 55” är ett stort och viktigt steg för att minska utsläppen med minst 55 procent till 2030 och nå klimatneutralitet 2050 – två angelägna mål som Energigas Sverige till fullo stöttar och står bakom.

Vi välkomnar ansatsen i ”Fit for 55”, att olika regleringar och direktiv bättre ska hänga samman. Det är en förutsättning för en effektiv reglering och möjligheterna att nå målen. Dessvärre måste vi konstatera att flera direktiv/förordningar fortfarande inte samverkar, trots EU-kommissionens goda ansats. Det behöver åtgärdas under kommande förhandlingar av klimatpaketet.

Kommissionens lagstiftningspaket omfattar många olika styrmedel som i flera fall träffar samma sektorer. Som exempel kan nämnas sjöfarten som förslås omfattas av EU:s system för handel med utsläppsrätter, förkortat EU ETS, energibeskattning genom kommissionens förslag till reviderat energiskattedirektiv[2] samt krav på minskade växthusgasutsläpp genom förslaget FuelEU Maritime[3]. Vägtrafiken föreslås inkluderas i EU ETS, få en bränslebeskattning baserad på bland annat miljöprestanda enligt förslaget till reviderat energiskattedirektiv och få krav på minskade utsläpp från vägtrafikens avgasrör genom förslaget till skärpning av normerna för koldioxidutsläpp från nya personbilar och nya lätta nyttofordon, förkortat koldioxidnormerna[4]. En djupare analys av de kombinerade åtgärderna skulle ha varit eftersträvansvärd, både för att bedöma de sammantagna effekterna, men också för att analysera vilken metod som är mest effektiv för att nå målet.

Energigas Sverige noterar också att det finns ett antal hänvisningar till delegerade och implementerande akter i Kommissionens förslag. Energigas Sverige anser generellt att det finns anledning att vara försiktig med den typen av bemyndigande som ger Kommissionen rådighet att via delegerade akter förändra innebörden av lagstiftning som tidigare behandlats inom EU:s lagstiftningsprocess.

Den korta svarstiden har inte möjliggjort en fullödig analys av förslaget, varför vi ber om att få återkomma med eventuellt mer detaljerade synpunkter i den fortsatta dialogen med Miljödepartementet. Vi förutsätter att miljödepartementet välkomnar en sådan fortsatt dialog.
Läs mer i remissen ovan.

[1]https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:a95a4441-e558-11eb-a1a5-01aa75ed71a1.0015.02/DOC_1&format=PDF
[2]https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:1b01af2a-e558-11eb-a1a5-01aa75ed71a1.0018.02/DOC_1&format=PDF
[3]https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/fueleu_maritime_green_european_maritime_space.pdf
[4]https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:870b365e-eecc-11eb-a71c-01aa75ed71a1.0007.02/DOC_1&format=PDF