Energigas Sverige, som är branschorganisationen för energigaserna i Sverige, har tagit del av rubricerad promemoria. Vi vill gärna bidra med synpunkter och delger härmed vårt yttrande enligt Landsbygds- och infrastrukturdepartementet remiss den 30 maj 2024.

Energigas Sveriges medlemmar, som är en väsentlig del av bioekonomin, är beroende av gynnsamma förutsättningar för biobaserade cirkulära lösningar och våra medlemmars lösningar och produkter är avgörande för att nå ett robust, cirkulärt, och helt fossilfritt samhälle. Med rätt förutsättningar har gasbranschen potential att, i ännu större utsträckning än idag, bidra till en växande bioekonomi. Samtidigt bidrar branschen då till att uppnå fossilfri och konkurrenskraftig industri, helt fossilfria transporter och till ett resilient och fossilfritt energisystem. Med ökad produktion av biogena gaser och gasformiga elektrobränslen kan vi uppnå ett cirkulärt och resurseffektivt samhälle där restprodukter tas till vara för högvärdiga produkter och där växtnäring och biokol återanvänds.

Energigaserna är flexibla och kan användas i de flesta sektorer – även där elektrifieringen är som svårast – och de är helt nödvändiga för flera samhällskritiska funktioner i samhället. Energigaserna är också en förutsättning för elektrifieringen. Ökad inhemsk produktion av biogena och fossilfria energigaser bidrar därför på många sätt till en ökad försörjningstrygghet. Därför är vi positiva till den vikt som utredningen lägger på bioekonomins roll för försörjningstryggheten och är positiva till flera av åtgärdsförslagen som handlar om detta. En växande gasmarknad och produktion av energigaser innebär en växande bioekonomi med mer biobaserade cirkulära lösningar och ökad försörjningstrygghet. Därför är en långsiktig och effektiv bioekonomistrategi av intresse.

Läs hela remissvaret i ovan dokument.