Volvo Lastvagnar lanserar nu sina tunga Euro 6-lastbilar som kör på flytande naturgas (LNG) och biogas (LBG). De nya tunga lastbilarna har samma prestanda, körbarhet och bränsleförbrukning som de dieseldrivna modellerna. Men koldioxidutsläppen är 20–100 procent lägre än dieselmodellernas, beroende på andelen biogas. I genomsnitt består den svenska fordonsgasen av 80 procent biogas. 

- Med våra nya lastbilar som kör på flytande naturgas eller biogas kan vi erbjuda ett alternativ med låg miljöpåverkan som fortfarande uppfyller de höga kraven på prestanda, bränsleeffektivitet och räckvidd. Det är en förutsättning för våra kunder inom regional- och fjärrtrafiken, säger Lars Mårtensson, miljö och innovationsdirektör på Volvo Lastvagnar.

För att maximera räckvidden fylls tankarna med LNG eller LBG som lagras under ett tryck på 4-10 bar och en temperatur på -140 till -125 °C. Den största bränsletanken innehåller tillräckligt med LNG för att klara upp till 100 mil med ett ekipage på 40 ton. Att tanka tar ungefär lika lång tid som att tanka diesel. 

- Naturgas innebär tydliga miljömässiga fördelar. Priset är konkurrenskraftigt i många länder och det finns tillräckligt med reserver för att försvara storskalig användning. Vårt fokus på LNG-fordon skapar nya möjligheter för kunderna att driva bränsle- och kostnadseffektiva verksamheter. Samtidigt gör vi det möjligt för företag som kör tyngre transporter att minska sin klimatpåverkan, säger Lars Mårtensson.

Försäljningen av Volvo FM LNG och Volvo FH LNG kommer att börja under våren 2018.

Volvo Lastvagnars pressmeddelande

TV4 Nyheterna: Ny lastbil kan göra 100 mil på en tank

SVT Nyheter: Volvo visar upp miljövänlig lastbilsmotor

DN Ekonomi: Ny motor ska sänka utsläppen från lastbilar

Svensk Åkeritidning: Volvo rullar ut gaslastbilar med dieselprestanda