På den komprimerade sidan ser vi en viss nedgång jämfört med siffrorna för 2019. Vår analys är att det framförallt beror på coronapandemin med minskad efterfrågan från bland annat bussar och taxi. En glädjande nyhet är att biogasandelen fortsätter uppåt något för den komprimerade fordonsgasen och landar på drygt 95 procent för helåret 2020.
Försäljningssiffrorna för den flytande fordonsgasen och biogasandelen i såväl komprimerad som flytande gas, visar med all tydlighet på biogasens stora potential att bidra till omställningen inom transportsektorn – och andra sektorer.
Den senaste filmen inom kampanjen #gasförframtiden är just på temat transportsektor. Allt fler åkerier och deras kunder efterfrågar biogas som cirkulär och hållbar lösning. Catherine Löfqvist på transportföretaget Bring berättar mer om hur biogasen har varit en viktig del i deras omställningsresa. Vi har nu släppt totalt tre filmer inom #gasförframtiden, den fjärde och sista filmen lanseras 15 mars. Huvudsyftet med kampanjen är att sprida kännedom om hur energigaserna kan bidra till energiomställningen, och om gasbranschens klimatfärdplan som vi överlämnade till regeringen i höstas. Kolla gärna in filmerna på våra sociala medier och hjälp oss att sprida dem där ni kan. Det främjar hela gasbranschen!
Apropå färdplanen: För en dryg veckan sedan lämnade Fossilfritt Sverige över 17 förslag på politiska beslut till regeringen. Tanken är att besluten, om de genomförs, ska möjliggöra förverkligandet av färdplanerna. Gasbranschens förslag att regeringen bör sätta ett nationellt mål för produktion av biogas och andra förnybara gaser, fanns med i skriften.
Ni har väl inte missat att vi arrangerar Gasdagarna digitalt 26–27 maj. Vi arbetar just nu för fulla muggar med program och koncept. Redan nu kan jag lova att programmet och talarlistan kommer att innehålla många spännande inslag. Som vanligt är vår ambition att snickra ihop ett brett program som täcker in hela branschen, med fokus på både aktuella frågor och fördjupande kunskap. Vi återkommer inom kort med mer information, men boka in dagarna i din kalender redan nu. Det här vill du inte missa – anmälan är öppen!
Tidigare i veckan briserade en nyhet som kommer att påverka gasbranschen ordentligt framöver, nämligen att Hybrit-projektet får konkurrens om att bli först i Sverige (och världen?) med att producera fossilfritt stål med hjälp av grön vätgas. H2 Green Steel, som projektet heter, har backning av bland andra Daniel Ek och Cristina Stenbeck och har rekryterat Scanias nuvarande vd Henrik Henriksson. Från 1 maj tar han i stället över som ny vd för H2 Green Steel.
Nu ser vi fram emot ljusare tider då vi fortsätter att arbeta med våra viktiga frågor. Var rädda om er, jag tror och hoppas att detta blir året då vi kommer att kunna ses igen!
Maria Malmkvist, vd Energigas Sverige