– Vi tror på ett ökat intresse för gasbilarna nu när regeringen beslutat om det nya bonus malus-systemet som innebär att gasbilsköparna får 10 000 kronor i klimatbonus, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen.
Närmare 60 procent av alla sålda gasbilar förra året kom från Volkswagen, som under många år har varit den stora dominanten på gasbilsmarknaden. Populäraste modell var VW Golf tätt följd av den större Caddyn, som finns som både minivan och skåpbil. Försäljningen av den senare ökade kraftigt under 2017 eftersom gasversionen nu också finns med automatisk växellåda.
I år lanserar Volkswagen även en helt ny modell i Sverige när VW Polo med gasdrift gör entré på marknaden.
Upp och ner på marknaden
I dag säljs de allra flesta gasbilar till företag, kommuner och landsting. Få säljs till privatpersoner, något som det dock kan bli ändring på med de nya klimatbonusreglerna som införs 1 juli i år.
– Vi har sålt gasbilar under en lång tid och det har varit både upp och ner på marknaden. Att välja en gasdriven bil är ett sunt val som vi hoppas att våra kunder nu ska ha lättare att göra, säger Marcus Thomasfolk.
Tvåa på gasbilarnas försäljningslista 2017 ligger Skoda Octavia. Det är en modell som redan i dag intresserar företag och miljömedvetna privatpersoner enligt Erik Gustafsson, pr-ansvarig för Skoda.
– Det här är en familjebil som vi ofta säljer som förmånsbil eller direkt till privatpersoner. Gasen är ett jättebra bränsle som tyvärr inte har fått det lyft den förtjänar.
Nu hoppas han att fler får upp ögonen för gasbilarna i och med klimatbonusen och det fortsatt sänkta förmånsvärdet.
– Gasbilar har en oförtjänt tråkig stämpel, vilket är synd eftersom dagens gasbilar har prestanda och räckvidd som vilken bil som helst.
Fördubblar gasutbudet
Precis som Skoda ingår Seat i Volkswagenkoncernen. Seat säljer sedan tidigare två modeller med gasdrift, och fördubblar i år gasutbudet med ytterligare två, Ibiza och Arona. Per Brinkenberg, märkeschef på Seat kommenterar biltillverkarens offensiv så här:
– Satsningen på gashybrider är otroligt viktig för oss eftersom gas är ett hållbart alternativ som fyller tomrummet mellan traditionella bränslen och eldrift. I Sverige har vi dessutom fördelen att ha en väl utvecklad biogasindustri. Det gör att vi till stor del skulle kunna vara självförsörjande när det gäller gasdrift av våra fordon.
Prisvärda gasmodeller
Seat är än så länge en mindre aktör på gasbilsmarknaden, och säljer framförallt bilar till privatpersoner.
För att locka nybilskunderna att välja klimatsmart gasdrift satsar Seat nu på att deras gasmodeller inte ska vara dyrare jämfört med det bensindrivna alternativet.
Priset är något som ofta legat gasbilarna i fatet i konkurrensen med andra drivmedel. I och med klimatbonusen på 10 000 kronor kostar exempelvis en gasdriven Seat Ibiza nu lika mycket som motsvarande modell med bensinmotor.
– Vi vill erbjuda ett hållbart alternativ som inte kostar skjortan till den miljömedvetne konsumenten. Därför är det viktigt för oss att våra gas- och bensinalternativ ligger nära varandra i pris. Sverige har en enorm potential för biogasanvändning som vi vill belysa med vår satsning, men priset är ofta en barriär, menar Per Brinkenberg.
Vill locka företagskunder
Även Audi tillhör VW-familjen och har gett sig in i gasracet med tre olika bilar. Under 2017 introducerades de sportiga modellerna A4 Avant och A5 Sportback för att locka miljömedvetna företagskunder. Audi har sedan tidigare även A3 Sportback med gasdrift.
– En stor andel av våra kunder är tjänstebilsförare och företag. Med nya A4 och A5 har vi två populära modeller som dessutom kan köras på klimatsmart biogas. Bland pionjärköparna har vi bland annat fastighetsmäklare och konsultföretag inom både it och energi, berättar Irene Bernald, informationschef på Audi.
För de företag som kör längre sträckor och inte har möjlighet att ladda el är gasdriften ett effektivt sätt att minska företagets miljöpåverkan.
– Vår förhoppning är att fler större företag och förare ska upptäcka att de kan köra hållbart med biogas. Fördelarna är ju uppenbara med förhållandevis lång räckvidd och snabb tankning, säger Irene Bernald.
Utbildar återförsäljare
För att få fart på försäljningen av klimatsmarta gasbilar har Audi de senaste åren satsat på utbildning av sina återförsäljare så att de ska kunna svara på de miljömedvetna kundernas frågor. I höstas innehöll utbildningen bland annat en föreläsning av Jan Rapp från Biogasakademin.
– Det var en inspirerande föreläsning om biogasens fördelar samtidigt som våra återförsäljare fick möjlighet att provköra de nya gasbilarna, berättar Irene Bernald.
Dubbel klimatnytta
Audi har dessutom en kampanj för de köpare som beställer en gasbil under våren. Den innebär att bilföretaget skjuter till lika mycket förnybar gas till det europeiska gasnätet som varje bil gör av med på tre år.
Den förnybara gasen produceras i Audis egen anläggning i Tyskland. Där omvandlas överskottsel från vindkraft till förnybar gas genom så kallad elektrolys och metanisering. Bakgrunden till kampanjen är att bilarna i Tyskland än så länge mest tankas med fossil naturgas.
– I Sverige däremot innebär satsningen dubbel klimatnytta eftersom fordonsgasen här redan till största delen består av klimatsmart biogas.
Text: Lena Ländin