Precis som många andra i gasbranschen hade vi på kansliet verkligen sett fram emot den här dagen.
I färdplanen visar vi att energigaserna har en viktig roll för att Sverige ska klara omställningen och nå klimat- och miljömålen. Under seminariet medverkade bland andra Svante Axelsson, Fossilfritt Sverige, branschrepresentanterna Marcus Hansson, Gasum, Cecilia Hedqvist, Gasnätet Stockholm, och Hans Kreisel, Nordion Energi. Patrik Engström (S), Rickard Nordin (C), Lotta Olsson (M) och Lorentz Tovatt (MP) stod för det politiska perspektivet. Anna Wallentin och jag modererade, medan Ellenor Grundfelt presenterade själva färdplanen.
Själva tanken med färdplanerna som tas fram inom Fossilfritt Sverige är att visa hur respektive bransch ska bli fossilfri till 2045. Det kräver givetvis en hel del arbete, från många olika aktörer. I färdplanen har vi formulerat 11 åtaganden för gasbranschen. Vi ska bland annat: Investera i mer produktion av förnybar gas i Sverige. Bidra till en utvecklad marknad för förnybar gas. Göra det lätt för våra kunder att välja förnybar gas. Och stärka branschsamarbetet kring vår gemensamma klimatfärdplan. Våra egna verksamheter ska vi använda som förebilder i miljö- och klimatarbetet.
Vårt viktigaste önskemål till politiken är att genomföra Biogasmarknadsutredningens förslag om ett nationellt mål för biogas och andra förnybara gaser, fortsatt skattebefrielse på biogas samt produktionspremier. Det är avgörande för att stimulera investeringar i svensk biogasproduktion och andra förnybara gaser, och därmed avgörande för att energigaserna ska klara av resan mot fossilfrihet.
Nu finns färdplanen att läsa här på vår webbplats. Det går också att se lanseringsseminariet i sin helhet. Vi avslutade med fyrverkerier och partytutor – helt i min smak!
En annan rolig nyhet: Anmälan till årets stora branschhändelse, Gasdagarna, är nu öppen. Vi återvänder till Falkenberg, 27–28 maj smäller det. In och boka er plats redan nu, framförallt hotellrummen brukar gå åt som gasol under grillsäsongen.
Jag vill också slå ett slag för den gasarena som vi arrangerar under årets Almedalsvecka. Här finns det möjlighet för alla medlemsföretag att hyra in sig för att arrangera ett eget seminarium. Deadline för intresseanmälan är 6 februari.
Nu under våren, i anslutning till lanseringen av färdplanen, kör vi kampanjen #gasförframtiden på sociala medier. Vi tar tacksamt emot all hjälp ni kan ge för att få ut kampanjen så brett som möjligt – gilla, dela, kommentera! Ni hittar kampanjen på Facebook, Linkedin, Twitter och Youtube.
Maria Malmkvist, vd Energigas Sverige