Många nyttor med biogas

Förutom att vara klimatsmart bidrar biogas positivt till ett stort antal andra miljö- och samhällsmål, som ren stadsluft och ett slutet kretslopp. Det gör biogasen unik. Forskning visar att ju bredare systemperspektiv och ju fler delar av livscykeln som ingår i analysen, desto bättre blir biogasens klimatprestanda i förhållande till andra alternativ. Detsamma gäller biogasens samlade miljö-och samhällsnytta – ju fler miljöaspekter och samhällsnyttor som tas med i analysen, desto tydligare framgår det att inga andra bränslen ger så stor miljö- och samhällsnytta som biogas. Läs mer i förslag till Nationell biogasstrategi.

Nedan jämförs biogasens och fordonsgasens klimatprestanda med andra drivmedel i Sverige utifrån rapporterade värden enligt hållbarhetslagen (hbk-metoden). Längre ner visas också beräkningar med ett bredare angreppssätt (ISO-metoden). Tack vare att hbk-metoden från 2022 års rapportering vid biogasproduktion från stallgödsel tar hänsyn till undvikta metanutsläpp jämfört med konventionell gödselhantering utan rötning så har utsläppssiffrorna med de två metoderna närmat sig varandra. Se förklaring längst ner på sidan.

Växthusgasutsläpp för biogas och fordonsgas

Jämförelse av växthusgasminskning för olika drivmedel och rena biokomponenter totalt i drivmedel i Sverige enligt hbk-rapporteringen för 2022. Jämfört med fossilt drivmedel enligt förnybartdirektivet (REDII): 94 g CO2-ekv/MJ.
Källa: Energimyndigheten, Drivmedel 2022.

Utsläpp beräknat med hbk-metoden

Även med den snävare hbk-metoden blir biogasens klimatprestanda mycket hög. För biogas producerad från gödsel får sedan 2022 undvikta metanutsläpp från konventionell gödselhantering medräknas även i hbk-metoden.

Genomsnittliga utsläpp, andel förnybart och utsläppsminskning för olika drivmedel i Sverige 2022 baserat på hbk-rapporteringen. 

Källa: Energimyndigheten, Drivmedel 2022.

Som jämförelse för fossilt drivmedel används i samtliga beräkningar samma värde som i förnybartdirektivet (REDII) 94 g CO2-ekv/MJ. För naturgasandelen används 69,3 g CO2-ekv/MJ för CNG och 74,5 g CO2-ekv/MJ för LNG (typiska värden i drivmedelslagen).

Ursprunget på biogas i gasformig och flytande fordonsgas i Sverige

Andel biogas i den gasformiga fordonsgasen 2022 var 97% och 92% i den flytande fordonsgasen. Av den biogas som användes som drivmedel 2022 kommer 64% från Sverige, 24% från Danmark, 6% från Nederländerna.

Källa: Energimyndigheten, Drivmedel 2022.

Biogasen i fordonsgasen produceras främst av olika typer av avfall - matavfall, gödsel, avloppsslam, och avfall från livsmedelsindustri.

Källa: Energimyndigheten, Drivmedel 2022.

Växthusgasutsläpp beräknat enligt ISO-metoden

Beräkningar från Lunds Tekniska Högskola visar att genomsnittlig svensk uppgraderad biogas (exklusive avloppsslam) i princip ger nollutsläpp av växthusgaser:

Biogas

  • Genomsnittligt växthusgasutsläpp = 0,6 g CO2-ekv/MJ
  • Genomsnittlig växthusgasminskning jämfört med fossil bensin och diesel = 99 % *

Fordonsgas

  • Genomsnittligt växthusgasutsläpp = 3,0 g CO2-ekv/MJ
  • Genomsnittlig växthusgasminskning jämfört med fossil bensin och diesel = 97 %
    Växthusgasutsläpp från biogas från gödsel är -20 g CO2-ekv/MJ, dvs är klimatpositiv. Det motsvarar en växthusgasminskning på mer än 120 % jämfört med fossil bensin & diesel. **

* Livscykelutsläpp beräknat enligt ISO-metoden (systemutvidgning) för substratmixen i svenska biogasanläggningar (exklusive reningsverk) 2014, dvs gödsel, matavfall, industriellt avfall och slakteriavfall. Användning i lätta fordon. Källa: Bearbetat från Börjesson m fl, 2016, METDRIV, f3-rapport.
** Livscykelutsläpp enligt ISO-metoden (systemutvidgning). Fossil jämförelse enligt REDII: 94g CO2-ekv/MJ. Källa: Bearbetat från Börjesson m fl, 2016, Dagens och framtidens hållbara biodrivmedel – i sammandrag (2016), f3-rapport.

Så bestäms biogasens klimatpåverkan – två metoder

Det finns två huvudsakliga metoder för att beräkna hur stora växthusgasutsläpp ett bränsle ger upphov till utifrån ett livscykelperspektiv (dvs att utsläpp från hela produktions- och användningskedjan räknas med):

  • ISO-metoden: hänsyn tas utöver produktionsrelaterade utsläpp till vilken påverkan produktion och användning har på närmast omgivande system (systemutvidgning). Det ger en bättre helhetsbild av den totala klimatpåverkan.
  • Hbk-metoden: beräkningsmetod fastslagen i förnybartdirektivet (RED) och som används vid rapportering enligt hållbarhetslagen. Metoden har snävare systemgränser där endast direkta utsläpp från produktionskedjan räknas med och utsläpp fördelas mellan samprodukter baserat på energiinnehåll (energiallokering). Hbk-rapporteringen har fördelen att den baseras på faktiska inrapporterade mängder och utsläppsberäkningar utifrån en standardiserad metod. Det gör värdena helt jämförbara mellan olika drivmedel. Dessa värden används också alltmer av myndigheter och i olika styrmedel som reduktionsplikten för bensin och diesel, inom Klimatklivet och i miljömärkning av drivmedel vid pump.

Energigas Sverige anser att analysen bör ske utifrån ett brett systemperspektiv och rekommenderar därför att ISO-metoden används när det är möjligt. ISO-metoden ger en bättre bild av den totala klimatpåverkan av produktion och användning av biogas än hbk-metoden. ISO-metoden tar hänsyn till vilka utsläpp som skulle uppstå om inte råvaran användes för biogasproduktion (exempelvis det metanläckage som sker när inte gödsel rötas till biogas, vilket nu även hbk-metoden gör sedan 2022). Den tar också hänsyn till vad biprodukterna vid produktionen används till (den klimatnytta rötresten gör då den ersätter handelsgödsel i jordbruket). Det har särskilt stor betydelse för biogasen, på grund av den betydande klimatnytta som uppstår i omgivande system, och som inte fångas upp i hbk-metoden. Bland annat Lunds tekniska högskola har gjort flera jämförandestudier om bränslens livscykelutsläpp utifrån ISO-metoden och jämfört med hbk-metoden.

För att bestämma vilken klimatnytta ett alternativt bränsle jämförs livscykelutsläppen för bränslet ofta med utsläppen från det konventionella bränsle som det ersätter – för fordonsgas är det fossil bensin och diesel.